lindapuuskaparmat.blo.gg

Älskar mat och allt som har med matlagning att göra:) Follow my blog with Bloglovin Matbloggstoppen Matklubbens Topplista

Knäcke Bröd från Klassisk Jul nr 1/ 2012

Publicerad 2013-11-27 19:25:00 i Allmänt, Jul,

Lite inspiration till att ofta går att göra allt själv istället för att gå till butiekn stup i kvarten, vilket också är ett jobb...:)
Knäcke Bröd från Klassisk Jul nr 1/ 2012

25g jäst

2 dl vatten

2 dl torkade gojibär, jag tog solrosfrön

3 msk rapsolja

1/2 tsk salt

1 msk honung

2 tsk stötta anisfrön (hoppade jag över)

4 dl dinkelmjöl   jag tog vetemjöl

2 dl grahamsmjöl bara till utbakningen

 

sätt ugnen på 250 grader

smula jästen i en bunke och rör ut med ljummet vatten.

Tillsätt gojibär eller solrosfrön, olja, salt, honung.

Rör till sist ner mjölet och arbeta till en smidig deg.

Lägg på bakplåtspapper och kavla ut direkt på plåten. Lätt att kavla.

Skär remsor innan gräddningen eller med kniv...

Grädda 5-10 min tills kakorna börjar mörkna i kanterna.

Jättegott och lättbakat...

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linda Puu

Jag älskar antik mat och prova, självhushållning och att lära mig grunderna till bra matlagning och sedan exprimenter. Jag skulle vilja att alla hade tid att ha kor eller en get och byta med varandra. Älskar att baka och laga mat....är verkligen intresserad av gammal matlagning Läser antika böcker från 1900-talet för att lära mig dem på rätt saätt inte av andra kockar... http://lindapuuskaparmat.blo.gg/

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela