lindapuuskaparmat.blo.gg

Älskar mat och allt som har med matlagning att göra:) Follow my blog with Bloglovin Matbloggstoppen Matklubbens Topplista

Kokt höns Rut i skäret. Gammaldags mat vår och sommar...

Publicerad 2014-06-04 07:37:00 i Allmänt, Vår, Sommar,

RUT LUNDGREN FRISK. recept på kokt höns med ris och Curry.
Ur: Gammaldags mat Vår & Sommar, Rut i Skäret
Till hönan:
1 kg kokhönaca 1/ 1/2 kg
vatten
2 tsk salt per l vatten
1/2 purjolök
1 morot
10 vitpepparkorn
2 lagerblad
Till såsen:
3-4 msk ett från buljongen
1-2 tsk curry
3 msk vetemjöl
7-8 dl buljpng
1 äggula
1/2 dl grädde
2 tsk citronsaft...
Rensa och skölj hönan väl.
Lägg den i kallt vatten i för att dra i ca 1/2 timmme.
Ta upp hönan och torka den väl. Gnid med citron invändigt, lägg hönan i kokande vatten och låt den 
koka upp 4-5 min. Häll bort vattnet och diska gryta.
Lägg tillbaka hönan i grytan och fyll på med kallt vatten tills de täcker.
Tillsätt salt, morot och purjolöken och låt det koka upp. Skumma väl. Tilsätt kryddorna och låt hönan koka
under lock på svag värme, tills köttet känns mört ca 1 till 1/2 timme. Bildas det mycket
fett från hönan, skummar vi av det mesta från buljongen, men spar lite till såsen, som vi fräser med Curryn i en kastrull. På så sätt förhöjer vi currysmaken.
Tillsätt mjölet och den silade buljongen och låt såsen koka i 7-8 minuter
Red av med äggula och lite grädde. Nu får såsen koka mer.Vi skär upp hönan i fyra bitar, häller såsen över och serverar kokt ris till.
RUT LUNDGREN FRISK.

Kommentarer

Postat av: Hej! Såg att du har boken gammaldags mat höst & vinter. Jag är på jakt efter ett recept på en jättegod potatissallad från gammaldags mat vår och sommar. Tänkte höra om det är något som du har och kan dela med dig av?

Publicerad 2015-07-24 07:16:27

Maila mig gärna en bild om du har! Glada hälsningar, Annika

Postat av: Hej Glada Annika ...:)Ja det har jag skickar det sedan...

Publicerad 2015-07-29 22:03:37

Ja det har jag och skickar det sedan...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linda Puu

Jag älskar antik mat och prova, självhushållning och att lära mig grunderna till bra matlagning och sedan exprimenter. Jag skulle vilja att alla hade tid att ha kor eller en get och byta med varandra. Älskar att baka och laga mat....är verkligen intresserad av gammal matlagning Läser antika böcker från 1900-talet för att lära mig dem på rätt saätt inte av andra kockar... http://lindapuuskaparmat.blo.gg/

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela